PENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS DENGAN WHATSAPP GROUP PADA MAHASISWA SEMESTER II STKIP MUHAMMADIYAH PAGARALAM
Abstract
Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penerapan WhatsApp Group dapat meningkatkan kemampuan menulis mahasiswa semester II di STKIP Muhammadiyah Pagar Alam. Sebanyak 40 mahasiswa dipilih sebagai sampel dengan cara purposive, dari sampel tersebut dibagi menjadi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok control. Setiap kelompok terdiri dari 20 mahasiswa. Selama penelitian mahasiswa di kelompok eksperimen diberikan treatmen media pembelajaran berupa WhatsApp Group. Untuk mengetahui apakah WhatsApp Group dapat meningkatkan kemampuan menulis mahasiswa, mahasiswa diberikan tes menulis di pretes dan posttes. Data yang diperoleh dianalisa dengan menggunakan paired sampel dan independen t-tes. Berdasarkan analisa data secara statistik diperoleh t-hitung lebih besar dari pada t-tabel (5.298>2.024) dan level signifikannya 0.000 maka dapat disimpulkan bahwa penerapan WhatsApp Groups pada pengajaran menulis II dapat meningkatkan kemampuan menulis pada mahasiswa semester II STKIP Muhammadiyah Pagaralam. Kata Kunci: WhatsApp Group, kemampuan menulis
Abstract The objective of this study was to find out whether the application of Whatsapp Group could improve students writing achivement of the second semester graders of STKIP Muhammadiyah Pagar Alam. 40 students were selected as sample purposively, the samples were divided into two groups. They were experimental and control group. Each group consisted of 20 students. During the research, the experimental group was treated by using whatsapp group in learning writing II. To find whether whatsapp group could improve students writing achievement, the students were given written test both in pretest and posttest. the paired t-test and and independent test were used to analyze the data. Based on the data analysis, it was found that the t-obtaint was higher than t-table (5.298>2.024) and the significant level was 0.000. it can be concluded that the application of whatsapp group in teaching writing II could improve the students writing achivement in STKIP Muhammadiya Pagar Alam. Key words: Whatsapp Group, writing Achievement
Full Text:
PDFReferences
Alwasilah, C. A. (2001). Empowering college student writers through collaboration, TEFLIN Journal 12(1).
Amanda, A.P., & Samsul, S.I. (2017). Menulis bahasa jerman melalui whatsapp untuk peserta didik kelas x SMA N 1 gedangan, Laterne. Vol 4 (3), 1-7.
Arikunto, S. (2006). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Celce-Murcia, M. (1992). Teaching English as a second or foreign language. Boston, MA: Stratford Book.
Creswell, J.W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Columbus, OH: Pearson Education, Ltd.
Massi, M. P. (2001). Interactive writing in the EFL class: A repertoire of tasks. The internet TESL Journal, 7(6), June 2001. Retrieved from http://iteslj.org/..
McMillan, J.H. (1992). Educational Research: Fundamental for the Consumers. New York, NY: Harper Collins Publishers.
Prajana, A. (2017). Pemanfaatan aplikasi whatsapp sebagai media pembelajaran di UIN Ar-Ranity banda Aceh, Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. Vol 1 (2), 122-133.
Sagara, S. (2016). Efektivitas pemanfaatan aplikasi whatsapp sebagai sarana diskusi. Diunggah dari http://www.academia.edu/30955275/
Spandel, V. (2009). Creating writers through 6-traits writing assessment and instruction (5th ed). Boston, MA: Pearson.
Sturm, J. & Koppenhaver, D. A. (2000). Supporting writing development in adolescent with development disabilities. Topic in Language Disorders, 20(20), 73-79.
Syarif, E. & Sumarno, Z. (2009). Pembelajaran Menulis. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Tarigan, D. (1986). Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Article Metrics
Abstract view : 320 timesPDF - 495 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.