WISATA SEJARAH BUDAYA PARUNG PRIYAYI (Pemanfaatan Potensi Sejarah Budaya Lokal dalam Pengembangan Obyek Wisata di Kabupaten Banyuasin Sumatera Selatan)

Jeki Sepriady

Abstract


Abstract:The assets of local cultural history have not been maximally utilized to develop tourism and support government development programs in the tourism sector in Banyuasin Regency, South Sumatra Province. Whereas the sustainable use of cultural historical assets can increase the income of village families and create new jobs. Based on that statement,  the problem of this study is the local historical tourism assets based on what culture exists in Banyuasin Regency, South Sumatra, which can be utilized in tourism development. The purpose of this study was to determine local cultural history based tourism in Banyuasin Regency, South Sumatra. The research method which was used  was descriptive qualitative. The results of this study reveal the historical and cultural wealth data in the research location in Rambutan District in the form of the potential of folklore, the discovery of ancient structures from the classical era, the wealth of pilgrimage traditions. The potential of history and culture in Banyuasin Regency has the potential to be developed into a new cultural history tourism destination in South Sumatra. Then, the location of Rambutan District in Banyuasin District not far from the city of Palembang allows this region to become a tourist destination that can be reached by tourists who stay in Palembang.

Keywords: Cultural History Tourism, Tourism Potential.

 

Abstrak: Abstrak: Aset sejarah budaya lokal belum dimanfaatkan secara optimal untuk mengembangkan pariwisata dan mendukung program pembangunan pemerintah di sektor pariwisata di Kabupaten Banyuasin, Provinsi Sumatera Selatan. Sedangkan penggunaan berkelanjutan dari aset sejarah budaya dapat meningkatkan pendapatan keluarga desa dan menciptakan lapangan kerja baru. Berdasarkan pernyataan itu, masalah penelitian ini adalah aset wisata sejarah lokal berdasarkan budaya apa yang ada di Kabupaten Banyuasin, Sumatera Selatan, yang dapat dimanfaatkan dalam pengembangan pariwisata. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan pariwisata berbasis sejarah budaya lokal di Kabupaten Banyuasin, Sumatera Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini mengungkapkan data kekayaan sejarah dan budaya di lokasi penelitian di Kabupaten Rambutan dalam bentuk potensi cerita rakyat, penemuan struktur kuno dari era klasik, kekayaan tradisi ziarah. Potensi sejarah dan budaya di Kabupaten Banyuasin memiliki potensi untuk dikembangkan menjadi tujuan wisata sejarah budaya baru di Sumatera Selatan. Kemudian, lokasi Kecamatan Rambutan di Kabupaten Banyuasin tidak jauh dari kota Palembang memungkinkan kawasan ini menjadi tujuan wisata yang bisa dijangkau oleh wisatawan yang menginap di Palembang.

Kata kunci: Wisata Sejarah Budaya, Potensi Wisata.


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 798 times
PDF - 912 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.